Pierpaolo Turetta

Turetta Pierpaolo
Strumenti: Organo
Settore disciplinare: Prassi esecutiva e repertori, organo

Pierpaolo Turetta (1964), organista, ha studiato organo con Giancarlo Parodi al Conservatorio di Trento, perfezionandosi successivamente con Lionel Rogg al Conservatorio di Ginevra dove ha conseguito, nel 1993,  il "Premier Prix de Virtuosité avec distinction" e il "Prix Spécial Otto Barblan" per l'interpretazione delle Variations on a Recitative for Organ op. 40. Nel 2002 a Bienne, per l'interpretazione della Symphonische Fantasie und Fuge op. 57, vince il primo premio al "Concours International Suisse de l'Orgue". Tra le sue esecuzioni piu significative sono da ricordare quelle dell'opera integrale di Johann Sebastian Bach in undici concerti (Cattedrale, Messina 2009), di Cesar Franck in tre concerti (Basilica dei Frari-Palazzetto Bru Zane, Venezia 2011) e di Olivier Messiaen in sette concerti (cerkev sv. Frančiška Asiškega, Ljubljana 2013-2014). L'opera di Olivier Messiaen e stata registrata e trasmessa da ≫RTV Slovenija - program ARS≪ (Radio Nazionale Classica della Slovenia). Il suo repertorio solistico spazia da Johann Sebastian Bach a Gyorgy Ligeti ed e stato eseguito in Svizzera, Germania, Austria, Francia, Slovenia, Croazia, America del Sud.

Pierpaolo Turetta is an Italian organist. After finishing his studies at the Trento Conservatory with Giancarlo Parodi, he studied under Lionel Rogg at the “Conservatoire Superieurede Musique” of Geneva where in 1993 he obtained the “Premier prix de virtuosité avec distinction” and the “Otto Barblan Special Prize” for his interpretation of Schoenberg’s Variations on a Recitative for organ op. 40. Among many other international distinctions, he won the first prize at the “Concours International Suisse de l’Orgue” given unanimously for his interpretation of  Reger’s Symphonische Fantasie und Fugue op. 57’s. Among his important and significant performances, PierpaoloTuretta gave a series of recitals performing the complete organ works of Johann Sebastian Bach (Messina, Cathedral, 2009), the complete organ works of César Franck (Venezia, palazzetto Bru-Zane Basilica dei Frari, 2011) and the complete organ works of Olivier Messiaen (Ljubliana, Saint Francesco, 2013-2014). The Messiaen opera was recorded and broadcast on RTV-Slovenija - ARS (The Slovenian National Classic Radio program). His repertoire includes works from Bach to Ligeti, and he has given organ recitals in Switzerland, Germany, Austria, France, Great Britain, Slovenia, Croatia, South America, Hungary and Italy. At the Greiswald Univerity he gave a masterclass on Franz Liszt’s organ works, performing the three main organ compositions. He is organ professor at Padova's "Cesare Pollini" Conservatory of Music.

Sabato, 14 Gennaio 2017

Diego Morano: Schubert, Liszt, Prokofiev, Debussy, Ravel

Sabato 14 Gennaio 2017, ore 18.30

Gabinetto di Lettura, Piazza Insurrezione 4