Gianluca Baruffa

Baruffa
Si è diplomato in violino presso il Conservatorio “C. Pollini” di Padova, sotto la  guida del M° G. Furini. Ha conseguito anche la maturità tecnico-economica. Nel 1977 fa parte, in qualità di concertino dei primi violini, dell’Orchestra Giovanile Italiana presso l’Accademia Chigiana di Siena a seguito di un’audizione presieduta dal M° Salvatore Accardo. Dal 1978 suona con i  “Solisti Veneti” partecipando a  numerosi concerti e tournées in Italia e all’estero. Nel 1982 vince il concorso nazionale indetto dal Teatro La Fenice diVenezia e nello stesso anno vince anche il concorso nazionale indetto dal  Teatro Regio di Torino. Dal 1983 fa parte dell’orchestra di Padova e del Veneto in qualità di prima parte, esibendosi anche in formazioni cameristiche e in veste di solista. Con l’Orchestra di Padova ha effettuato numerosissimi  concerti in Italia e tournées in Europa e in tutto il mondo ( Stati Uniti, Argentina, Brasile, Cina, Giappone, Kenia, Etiopia, India), nelle più prestigiose sedi concertistiche, collaborando con vari artisti, direttori e solisti quali: V. Ashkenazy, M. Argherich, H. Szeryng, M. Rostropovich, A.S. Mutter, F. GulliR. Buchbinder, I. Perlman, R. lupu, F.P. Zimmermann. Notevole anche la produzione discografica con l’OPV per la Erato, Arts, Denon e per la Claves,  con la quale è stato vinto il Grand Prix du Disque. Ha insegnato violino nel  Conservatorio Statale di Musica di Adria e successivamente a Rovigo.
Attualmente è docente presso il Conservatorio di Padova.

He graduated at the Conservatory "C. Pollini "of Padua in violin, under the guidance of G. Furini. He previously achieved the diploma c/o a technical Institute. In 1977 he took part in the Italian Youth Orchestra at the Academy Chigiana as concertino of the first violins,thanks to a previous audition chaired by Maestro Salvatore Accardo. From 1978 he played with "Solisti Veneti" taking part in a lot of concerts and tours in Italy and abroad. In 1982 he won a national competition organized by the “Teatro La Fenice” in Venice and in the same year he also won the national competition held by the Teatro Regio in Turin. From 1983 he joined the orchestra of Padua and of the Veneto region as the main part but he played both in chamber 'ensembles' and as a solo. With the Orchestra of Padua he played for numerous concerts both in Italy and Europe but also all over the world ( United States, Argentina, Brasil, China, Japan, Kenya, Ethiopia, India). He collaborated in the most prestigious concert venues with various artists, Orchestra conductors and solos such as V.Ashkenazy, M. Argherich, H. Szeryng, M. Rostropovich, AS Mutter, F. Gulli R. Buchbinder, I. Perlman, R. lupu, F.P. Zimmermann. He had also got a great record production with OPV for Erato, Arts, and Denon for Claves, thanks to which the Grand Prix du Disque was won. He taught violin at the State Conservatory of Music located in Adria as well as in Rovigo. He currently teaches at the Conservatory of Padua.