Alberto Novello

Novello Alberto
Alberto Novello, PhD

è uno scienziato, compositore ed artista audio-visivo.

Dopo la laurea in Fisica Nucleare all'Università di Trieste, il master "Art, Science, Technologies" presso l'Istituto Nazionale Politecnico di Grenoble con J.C. Risset e Claude Cadoz, ha ottenuto il dottorato in Percepzione Musicale presso l'Univerità Tecnologica di Eindhoven con Armin Kohlrausch. Ha lavorato per la Philips Research di Eindhoven nel campo del Music Information Retrieval e Digital Signal Processing con diverse pubblicazioni su riviste scientifiche e conferenze internazionali. Ha collaborato con Auro Technologies Belgium per la creazione del software per la gestione dell'audio multicanale alla base del nuovo standard internazionale di sound 3D per cinema e high-end home theaters.

Si è diplomato in informatica musicale e composizione elettroacustica all'Istituto di Sonologia presso il Conservatorio Reale dell'Aja con Paul Berg e Joel Ryan. Nella sua carriera ha assistito Alvin Lucier, Nicholas Collins e Trevor Wishart nelle loro composizioni e performances.

Il suo principale ambito di attività si basa sulla creazione di architetture multimediali probablistiche, al limite tecnologico tra instabilità ed errore.

Le installazioni e performance di Alberto Novello sono state presentate in festival nazionali ed internazionali di rilievo per la musica contemporanea come EmuFest Roma, Rewire Aja, Biennale di Venezia, Birmingham Network, Seoul Computer Music Festival, New York City Electroacoustic Festival, Monaco Electroacoustique, e conferenze come NIME, ICM, ISMIR, ICMPC, ICA, ICCE, e ESSM ed ha collaborato attivamente con centri per la ricerca della musica contemporanea come il CMMAS in Messico, IEM Graz, GRM in Francia, Logos in Belgio, STEIM ad Amsterdam ed il Conservatorio Reale dell'Aja, Conservatorio di Padova.

Fa parte del Sonology Electroacoustic Ensemble. Ha suonato con Evan Parker, Butch Morris, ha composto per le coreografie di Liat Waysbort, Marie Goeminne, ed Ola Maciejewska. Ha prodotto CD/DVD/Vinili come "JesterN" per Bowindo, Modisti, Dobialabel, CPSR.

Alberto Novello, PhD

is a scientist, composer, sound and video artist. He graduated in Nuclear Physics at the University of Trieste, completed the master "Art, Science and Technologies" at the Institut National Polytechnique of Grenoble, with Jean Claude Risset and Claude Cadoz. He obtained a PhD degree at the Technische Universiteit Eindhoven with a thesis in Music Psychology with Armin Kohlrausch. He worked at the Philips Research, Eindhoven in the field of Music Information Retrieval producing several publications in international conferences and scientific journals. Based on his expertise in audio signal processing he was hired by Auro Technologies Belgium to contribute in the creation of a new standard for 3d Audio and codec for Cinema Theaters.

He graduated in electroacoustic music composition at the Institute of Sonology, Royal Conservatory of Den Haag with Paul Berg, Joel Ryan, and Richard Barret. He has assisted Alvin Lucier, Nicholas Collins and Trevor Wishart.

His main artistic focus is directed towards the creation of probabilistic multi-media architectures, on the technological limit between instability and error, failure and expression.

His works have been presented in international festivals such as Seoul International Music Festival, EmuFest Roma, Monaco Electroacoustique, New York Computer Music Festival, Rewire Festival, Toolkit, Sonic Acts, Amsterdam Dance Event, Venice Biennale, Birmingham Network Festival, Koper Biennale, conferences such as NIME, ICMC, ISMIR, ICMPC, ICA, ICCE and ESSEM and institutes for contemporary music research such as CCMAS in Mexico, GRM in France, Logos Foundation in Belgium, STEIM Amsterdam, IEM Graz, and the Royal Conservatory of Den Haag, Conservatory of Padua.

He is part of the Sonology Electroacoustic Ensemble. He has released his works on CD/DVD as "JesterN" for Dobialabel, Modisti, Bowindo and Hybrida records.

He has played with Evan Parker and Butch Morris in the Conduction series and composed for the choreographies of Liat Waysbort, Marie Goeminne, and Ola Maciejewska.

da Martedì, 7 Marzo 2017 a Mercoledì, 8 Marzo 2017

Sampling in Composition and Performance Practice SaMPL School con Carl Stone e Mikiko Yui (Realistic Monk)